Ajankohtaista

28.04.2010

Luova ala aloitti kampanjan laillisen lataamisen puolesta

 

Luovan alan yritykset ja järjestöt ovat aloittaneet yhdessä teleoperaattoreiden kanssa mainos- ja viestintäkampanjan, jonka tavoitteena on edistää kulttuurituotteiden laillista verkkokauppaa ja vähentää laitonta lataamista.

Kampanjaan osallistuvat Filmikamari, Suomen elokuvasäätiö, Ääni- ja kuvatallennetuottajat ÄKT, Säveltäjäin tekijäinoikeustoimisto Teosto, Tekijänoikeusjärjestö Kopiosto, Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA, Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiCom sekä Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus. Mukana olevien yritysten ja järjestöjen lisäksi kampanjaa rahoittaa Opetusministeriö. Kampanjaa tukee myös joukko mediayrityksiä.

"Laiton lataaminen heikentää suomalaisen luovan alan toimintamahdollisuuksia. Kyse ei ole yksittäisiä yrityksiä tai yksittäisiä taiteilijoita vaan koko suomalaista kulttuuria ja suomalaista yhteiskuntaa koskevasta ongelmasta", sanoo kulttuuriministeri Stefan Wallin.

Alkuvaiheessa kampanja keskittyy verkkoon. Kampanjan keulakuvana on Captain Nation -hahmo, joka toimii omassa www.widenation.fi-verkkopalvelussaan ja on aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Myöhemmin Captain Nation tullaan näkemään myös televisiossa.

"Captain Nation on humoristinen hahmo, jonka tavoitteena ei ole saarnata vaan saada suomalaiset ajattelemaan näitä asioita itsenäisesti", sanoo Sanoma Entertainmentin yhteiskuntasuhteiden johtaja Marcus Wiklund.

 

Tavoitteena keskustelu suomalaisen kulttuurin elinmahdollisuuksista

Kampanjan tarkoituksena on levittää tietoa kulttuurituotteiden laillisesta verkkokaupasta ja herättää keskustelua laittoman lataamisen seurauksista. Erityisenä tavoitteena on tuoda esiin suomalaisten taiteilijoiden näkemyksiä laittoman lataamisen vaikutuksesta heidän toimintamahdollisuuksiinsa.

"Viime vuosina on levitetty paljon tarkoitushakuista tietoa, jolla on pyritty luomaan kuva siitä, että laiton lataaminen koskettaa vain upporikkaita Hollywood-tähtiä ja globaaleja jättiyrityksiä. Nyt on aika muistuttaa siitä, että laiton lataaja vaarantaa ennen kaikkea suomalaisen kulttuurin tulevaisuuden. Viime kädessä kyse on suomalaisten taiteilijoiden ja yritysten mahdollisuuksista tuottaa suomalaista kulttuuria", sanoo elokuvaohjaaja Timo Koivusalo.

 

Lisätietoja:

www.widenation.fi

Antti Isokangas, Nonparole Oy, 040 511 3799, antti@nonparole.fi